Sociale media Nederland 2016: WhatsApp overstijgt Facebook

toponline social media cijfers

Social Media Nederland

Van Social Media in Nederland is WhatsApp qua gebruikers het grootste socialemediaplatform, op de voet gevolgd door Facebook. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2016 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy.

Het aantal gebruikers van sociale media in Nederland is ook dit jaar weer iets toegenomen. Afgerond is, net als vorig jaar, 9 op de 10 Nederlanders actief op sociale media. De grootste platforms anno 2016 zijn WhatsApp (9.8 miljoen gebruikers), Facebook (9.6 miljoen gebruikers) en YouTube (7.2 miljoen gebruikers).

Facebook groeit met name nog onder ouderen

Het gebruik van Facebook groeit nog altijd in Nederland. In 2016 gebruiken 9,6 miljoen Nederlanders Facebook, dat zijn er 200.000 meer dan vorig jaar. Die stijging komt vooral door het groeiend gebruik onder 65- en met name 80-plussers. De relatieve toename onder beide groepen bedraagt maar liefst respectievelijk 9 procent en 52 procent. In 2015 daalde het gebruik van Facebook onder jongeren voor het eerst. Deze daling heeft dit jaar plaatsgemaakt voor een kleine groei. Veel verder doorgroeien zal het waarschijnlijk niet meer, Facebook heeft haar groeipotentieel onder de jongere doelgroepen wel bereikt. Van de 9,6 miljoen Nederlanders die Facebook gebruiken, doen 6,8 miljoen dat dagelijks.

LinkedIn groeit in aantal gebruikers, maar dagelijks gebruik neemt af

Het aantal Nederlandse LinkedIn-leden is 4,2 miljoen, dat zijn er 0,4 miljoen meer dan in 2015. Het aantal dagelijkse gebruikers daalde van 0,4 naar 0,3 miljoen in 2016. Nu het zakelijke netwerk steeds meer elementen van een sociaal netwerk krijgt, zien we dat het dagelijks gebruik met name onder 40-plussers afneemt.

Instagram en Snapchat groeien in 2016 en zijn met name populair onder jongeren

Het gebruik van Instagram, Pinterest en de kleinere platformen zet in 2016 verder door. Instagram is niet meer weg te denken: 2,1 miljoen Nederlanders gebruiken de app, 0,3 miljoen meer dan in 2015. De app is vooral populair onder jongeren en 20- tot 39-jarigen.

Meer info over het resultaatgericht inzetten van Social Media?

Bel: 020-214 88 65